Helpdeskfraude is een al jaren woekerend probleem. Cijfers die het Openbaar Ministerie in februari deelde met de media laten zien dat het fenomeen actueler is dan ooit. De banken ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank ontvingen in 2018 samen 1.732 meldingen van slachtoffers. In 2019 groeide dat aantal naar 3.099. In totaal verdween er in 2 jaar bijna 5,3 miljoen euro naar de oplichters achter deze fraudevorm.
De Fraudehelpdesk signaleert een vergelijkbare groei in aantallen meldingen en gemoeide schade. En omdat we weten dat lang niet alle slachtoffers melding maken moeten we er van uitgaan dat het werkelijke probleem nog aanzienlijk groter is. Reden om opnieuw aandacht te geven aan deze fraudevorm en wat u ertegen kunt doen.
Heeft u contact gehad met een helpdesk die u niet vertrouwt?
U kunt te maken hebben met helpdeskfraude.
5 tips die u kunnen helpen:
Tip 1: Helpdesks bellen nooit zelf op
Tip 2: Controleer altijd de contactgegevens
Tip 3: Vraagt een onbekende je iets te downloaden?
Tip 4: Vertrouwt u het niet?
Tip 5: Meld het bij de Fraudehelpdesk
Tip 1: Helpdesks bellen nooit zelf op
Als u bijvoorbeeld gebeld wordt door iemand van Microsoft, heeft u te maken met een oplichter. Microsoft belt namelijk nooit op. De zogenoemde ‘Microsoft-bellers’ zijn criminelen die de naam van het softwarebedrijf misbruiken. Ze doen zich voor als medewerkers. Ze komen behulpzaam over, maar zijn uit op uw geld of persoonlijke gegevens.
Tip 2: Controleer altijd de contactgegevens
Het kan ook zijn dat u via internet het telefoonnummer heeft gevonden van een ‘Nederlandse klantenservice’, zogenaamd van Dell, Gmail, Yahoo of een ander groot bedrijf. Of dat u op uw computer plotseling een ‘pop-up’-scherm ziet waarop staat dat u met een klantenservice moet bellen.
Ook dan kunt u met oplichters te maken hebben. Onderaan deze pagina staan de juiste contactgegevens van enkele grote bedrijven.
Tip 3: Vraagt een onbekende je iets te downloaden?
De oplichters bieden allerlei oplossingen aan. Allereerst zeggen ze dat het nodig is om naar een bepaalde website te gaan om software te downloaden. Met die software zouden ze op afstand uw ‘probleem’ kunnen oplossen.
Als u hierop ingaat, hebben de oplichters toegang tot uw computer. De software kan hen uiteindelijk toegang geven tot uw online bankomgeving. Zo sluizen ze geld weg naar hun eigen rekening, zonder dat u dit in de gaten heeft. Ook is het mogelijk dat u naar frauduleuze websites wordt geleid. Hier wordt naar persoonlijke of financiële informatie gevraagd, zoals uw creditcardgegevens.
Tip 4: Vertrouwt u het niet?
Als u denkt dat u toegang heeft gegeven aan deze cybercriminelen, zet dan de besmette computer uit en maak direct contact met uw bank en met de
politie: 0900-8844
Als de politie onderzoek wil doen in uw computer, wacht dan met het ondernemen van verdere actie totdat de politie is geweest.
Wijzig vervolgens vanaf een andere computer de wachtwoorden van uw internetbankieren en andere accounts zoals van webwinkels. Scan uw besmette computer met een goede virusscanner.
Tip 5: Meld het bij de Fraudehelpdesk
Contact met een dubieuze helpdesk gehad?
Meld het dan via ons meldformulier
Fraude melden
of bel ons op 088 786 73 72!
De juiste helpdesk vinden
Ben u op zoek naar een helpdesk? Let dan goed op wanneer u via internet op zoek gaat naar de contactgegevens. Er bestaan verschillende valse websites, die soms ook de naam gebruiken van het bedrijf dat u zoekt.
De naam in het internetadres betekent niet altijd dat u werkelijk op de website van het bedrijf zit. Hoe kunt u toch ontdekken dat een URL vals is? Lees hoe u een valse URL van een echte onderscheidt.
Linklezer
Klik op een onderdeel van de link om meer informatie te krijgen
Veel internationale bedrijven hebben geen Nederlandse telefonische klantenservice maar zijn via internet te bereiken. Dit zijn de officiële websites van enkele grote bedrijven, eventueel met het juiste telefoonnummer.
Bedrijf | Website | Telefoonnummer |
---|---|---|
Microsoft | https://support.microsoft.com/nl-nl | (0)20 500 1500 |
Google/Gmail | https://www.google.com/intl/nl_ALl/contact/ | |
Ziggo | https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/ | |
Dell | https://www.dell.com/learn/nl/nl/nlbsdt1/campaigns/contact-us-netherlands | |
Amazon | https://www.amazon.nl/ | |
Hotmail | https://support.microsoft.com/nl-nl | (0)20 500 1500 |
Yahoo | https://www.yahoo.com/ | |
https://www.facebook.com/help/ | ||
https://help.instagram.com/ |