In verband met de verscherpte Europese privacywetgeving past de Fraudehelpdesk per direct haar werkzaamheden aan met betrekking tot het vastleggen van fraudemeldingen en het publiceren van waarschuwingen.
In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gelden namelijk bijzondere richtlijnen voor het vastleggen van strafrechtelijke gegevens. Dit raakt de dienstverlening van de Fraudehelpdesk, omdat dergelijke gegevens ons in de dagelijkse stroom meldingen worden aangeboden en ons helpen schade door fraude te voorkomen.
Daarom hebben we bij de Autoriteit Persoonsgegevens een vergunning aangevraagd voor het vastleggen en registreren van strafrechtelijke gegevens. Deze vergunning is ons niet verleend.
Wij respecteren het besluit van de AP en hebben onze werkprocessen en werkwijzen daar inmiddels op aangepast.
We leggen vanaf nu geen informatie meer vast over mogelijk frauderende partijen en kunnen deze niet meer delen met de politie. Ook publiceren wij geen spooknota’s en nep-facturen meer op onze website. Wij kunnen geen valse e-mails meer bewaren of ervoor waarschuwen op onze site of via andere media.
Om ons werk beter te kunnen uitvoeren, zouden wij de meldingen echter wel graag volledig vastleggen. We willen dan ook in overleg met de AP om te bepalen hoe we dat alsnog kunnen vormgeven. Dan kunnen wij onze dienstverlening optimaal uitvoeren: fraude beter en sneller signaleren en in een eerder stadium helpen voorkomen. Naast het adviseren en doorverwijzen van melders is fraudepreventie namelijk onze belangrijkste taak.