De Fraudehelpdesk heeft meerdere meldingen ontvangen van valse berichten namens providers. Oplichters proberen daarmee toegang te krijgen tot uw simkaart. Klik niet op de links en vul geen gegevens in!
Het gaat zowel om telefoontjes als sms-berichten namens Odido en KPN. De inhoud van deze berichten varieert.
Zo kan het gaan om een sms van KPN met de boodschap dat uw simkaart zou vervallen. Via een link in de sms kunt u uw simkaart ‘verifiëren’. Dit zou gebeuren door uw persoonsgegevens door te geven. Het gaat om uw e-mailadres, telefoonnummer en soms uw BSN-nummer. Als u dat doet, komen deze gegevens in handen van de fraudeurs.
Daarnaast worden mensen gebeld door oplichters die zich voordoen als medewerkers van Odido. In dit gesprek wordt verteld dat uw simkaart moet worden ‘gevalideerd’. Of dat de kaart dringend moet worden omgezet naar een eSIM, om afsluiting te voorkomen.
Vervolgens wordt een sms gestuurd met een link. Via die link wordt gevraagd het e-mailadres door te geven. Daarop ontvangt u een e-mail met verzoek uw wachtwoord te wijzigen. Aangezien dit een valse mail is, verschaft dit de oplichters toegang tot uw simkaart. Ook zou de app van de provider van uw telefoon verwijderd moeten worden.
Als dit is gebeurd, kunt u zelf geen gebruik meer maken van de simkaart. Deze is dan overgenomen door de oplichter.
Advies
Ontving u een dergelijk bericht? Verwijder de sms dan of hang op. De provider stuurt geen sms-berichten over een vervallen simkaart. Ook belt de provider nooit over validatie van een simkaart of een overstap naar een eSIM.
We stellen het op prijs als u hiervan melding maakt
Heeft u geklikt en gegevens doorgegeven? Neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies.
Bent u de controle over uw simkaart kwijt, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw provider.
Wij raden u aan om alert te blijven op toekomstig telefoonverkeer en voor u onbekende telefoonnummers niet terug te bellen.