Namens verschillende bedrijven gaan er valse e-mails rond over een terugbetaling. Wie daarop reageert, trapt in een phishingmail. U geeft dan mogelijk inloggegevens van de bank weg.
De valse e-mails worden namens verschillende soorten bedrijven verstuurd. Volgens de tekst zou u per ongeluk te veel betaald hebben. U heeft bijvoorbeeld twee keer betaald voor een besteld pakketje, of er is te veel premie voor een verzekering afgeschreven.
Via een button of link kunt u zogenaamd het terugbetalingsproces in gang zetten.
Maar via de link geeft u persoonlijke gegevens weg aan oplichters. Doe dit dus vooral niet.
Advies
Wees alert op dergelijke e-mails.
Heeft u zo’n e-mail ontvangen? Negeer deze dan. Wij stellen het op prijs als u de valse mail doorstuurt naar valse-email@fraudehelpdesk.nl Verwijder de mail daarna uit uw inbox.
Heeft u geklikt en gegevens ingevuld? Neem dan als eerste contact op met uw bank en neem voor aanvullend advies contact op met de Fraudehelpdesk.
Als u twijfels heeft over de echtheid van een mail, neem dan ook contact met ons op voordat u verdere actie onderneemt.