Overweegt u te gaan beleggen of wordt u benaderd met een beleggingsvoorstel? Check dan altijd de aanbieder. Oplichters bieden telefonisch, via internet, mail of social media verschillende mogelijkheden tot beleggen aan, zoals beleggen in cryptomunten of in een beleggingsfonds. Het geld wordt in werkelijkheid niet belegd, maar weggesluisd.
Dit kunt u direct doen
- Ga nooit in op (ongevraagde) telefonische aanbiedingen van een beleggingsproduct. Neem eerst de tijd u te verdiepen in het product en de aanbieder.
- Controleer in het register van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) of de aanbieder een vergunning heeft of controleer of er een waarschuwing over deze aanbieder is. Blijft u na controle twijfelen over de aanbieder, neem dan contact op met de AFM.
- Heeft u al geld overgemaakt? Zet verdere betalingen stop en neem contact op met de Fraudehelpdesk.
Deze signalen wijzen op fraude
- Het rendement op de investering is extreem hoog en de risico’s lijken klein.
- Hoe het beleggingsproduct precies in elkaar zit blijft vaag en ook bij navraag wordt geen gedetailleerde informatie verstrekt.
- U wordt ongevraagd telefonisch benaderd en er is sprake van druk om snel geld over te maken.
- Tijdens het (ongevraagde) telefoontje zijn achtergrondgeluiden te horen die de indruk wekken dat er gebeld wordt vanuit een druk en succesvol kantoor.
- In de advertentie van het beleggingsproduct wordt een bekende Nederlander opgevoerd die het product aanprijst.
- Het geld dat u inlegt moet worden overgemaakt naar een buitenlandse rekening of moet betaald worden via een wisselkantoor als Western Union of Moneygram.
- U bent online aan het daten en uw ‘geliefde’ komt met een mooi beleggingsvoorstel waar hij/zij zelf ook veel rendement mee behaald zou hebben.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van beleggingsfraude? Neem dan contact op met de FHD
Wat is beleggingsfraude?
Bij beleggingsfraude proberen oplichters u met allerlei aanbiedingen te verleiden geld te investeren in hun product. De aangeboden producten zijn heel divers, maar hebben een gemeenschappelijk kenmerk: ze zitten zo ingewikkeld in elkaar dat veel beleggers eigenlijk niet precies weten wat het product inhoudt.
De oplichters benaderen hun slachtoffers op verschillende manieren:
- Met advertenties over het beleggingsproduct via internet of social media. Al dan niet met een bekende Nederlander erin die het product aanprijst.
- Met ongevraagd e-mailcontact, waarin een product wordt aanbevolen.
- Met ongevraagd telefonisch contact. Oplichters organiseren zich in zogenaamde boilerrooms en wekken met achtergrondgeluiden de indruk dat u belt met een druk en succesvol bedrijf. Er wordt gebruik gemaakt van agressieve verkooptechnieken, om u snel tot actie te laten overgaan.
- Met contact via een datingsite of social media. De oplichters doen zich voor als date en komen na verloop van tijd met een voorstel om te gaan beleggen.
In sommige gevallen tonen oplichters vervalste grafieken, waarop te zien is dat de inleg veel rendement heeft opgeleverd. Op die manier overtuigen ze hun slachtoffers nog meer in te leggen.
Wanneer slachtoffers hun winst opeisen of willen stoppen met beleggen, worden ze geconfronteerd met allerlei kosten die voldaan moeten worden voordat ze hun geld kunnen krijgen of kunnen stoppen met het product.
Het komt voor dat slachtoffers na de oplichting ongevraagd gebeld worden door de oplichters, die aangeven te kunnen helpen bij het terughalen van hun geld. Voor deze hulp moet dan wel eerst een vergoeding betaald worden. Deze vorm van fraude wordt ook wel recoveryfraude genoemd.
Hoe voorkomt u beleggingsfraude?
- Wees gezond argwanend: als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, twijfel dan aan de echtheid ervan.
- Wanneer u een beleggingsvoorstel krijgt (gevraagd of ongevraagd), neem dan rustig de tijd om u te verdiepen in het voorstel. Zorg dat u precies begrijpt wat het product inhoudt en wat de risico’s zijn voordat u instapt.
- Check de reviews over de aanbieder of het beleggingsproduct. Doe dit niet op de website van de aanbieder (want deze reviews zijn vaak vervalst), maar doe dit op onafhankelijke review-sites als Trustpilot of Klachtenkompas.
- Controleer in het register van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) of de aanbieder een vergunning heeft of controleer of er een waarschuwing over deze aanbieder is. Blijft u na controle twijfelen over de aanbieder, neem dan contact op met de AFM.
Toch gedupeerd?
Bent u al in zee gegaan met malafide aanbieders, dan zijn onderstaande acties van belang:
- Stop direct met verdere betalingen. Ook als de aanbieder agressief wordt of beweert dat na de volgende betaling al het geld zal worden uitgekeerd.
- Neem contact op met de Fraudehelpdesk voor persoonlijk advies over uw situatie, waaronder advies over aangifte doen en contact met uw bank.
- Bewaar alles wat als bewijs kan dienen bij een eventuele rechtszaak: documenten, e-mails, opgenomen telefoongesprekken, enz.
- Rapporteer advertenties van malafide aanbieders bij het platform of de website waarop u ze hebt aangetroffen.
- Wees alert op telefoontjes van een zogenaamde helpdesk of bankmedewerker, die ongevraagd aanbiedt u te helpen uw geld terug te halen. Ga hier niet op in, maar zoek zelf contact met uw bank of een andere organisatie die u kan helpen.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van beleggingsfraude? Neem dan contact op met de FHD