088 - 7867372

Initiatieven tijdens de coronacrisis

Initiatieven tijdens de coronacrisis

Criminelen haken graag in op actuele ontwikkelingen. Fraudeurs maken momenteel actief misbruik van het feit dat het leven er door de coronacrisis heel anders uitziet. Door het huidige intensieve gebruik van internet, bijvoorbeeld om online te kunnen werken, en het toegenomen e-mailverkeer moeten we dan ook extra alert zijn op praktijken van kwaadwillenden.

Op deze pagina delen we adviezen en tips van

Informatie

  • Fraudehelpdesk heeft een overzicht van actuele waarschuwingen op het gebied van oplichting en fraude.
  • Op Veiligbankieren.nl vind je actuele informatie over wat de banken voor je doen zodat jij zo veilig mogelijk kan bankieren en betalen tijdens de coronacrisis.
  • Op de website van ACM Consuwijzer vind je informatie over je consumentenrechten en reisrechten tijdens de coronacrisis.

Extra service

Verschillende bedrijven zorgen voor extra service tijdens de coronacrisis:

  • Banken zorgen ervoor dat klanten minder vaak hun pincode hoeven in te toetsen bij contactloos betalen. Op de website van Betaalvereniging Nederland vind je hier meer informatie over.
  • VodafoneZiggo breidt zijn service aan klanten uit vanwege de ingrijpende maatregelen vanwege het coronavirus. Tot 13 april zijn er gratis extra films, comedy- en kinderprogramma’s te zien. Geplande werkzaamheden aan het netwerk worden uitgesteld, zodat klanten overdag ongestoord thuis kunnen werken.
  • KPN, VodafoneZiggo en T-mobile hebben een aantal winkels aangepast zodat je op een veilige manier persoonlijk advies kan inwinnen over je mobiele devices en je thuisnetwerk.
  • Microsoft heeft op 5 maart 2020 Teams* zes maanden lang beschikbaar gemaakt voor iedereen om te gebruiken tijdens de Coronacrisis.

Internetcriminaliteit melden

Tijdens de coronacrisis neemt cybercrime enorm toe, een kleine (niet volledige!) inventarisatie van de Fraudehelpdesk tot nu toe:

  • anti-bacteriële bankpas,
  • afpersmails dat familieleden besmet worden met corona,
  • fans van André Rieu die een oproep krijgen om geld over te maken, valse websites van mondkapjes (die nooit geleverd worden),
  • advertentie op Facebook voor een corona-zelftest,
  • vals telefoontje namens de GGD of een beleggingsmaatschappij.

Belangrijk is om deze fraude te melden en aangifte te doen als je slachtoffer bent geworden.

  • Denk je dat je een phishingmail hebt ontvangen, ben je een frauduleuze app tegengekomen of kwam je op de website van een malafide webwinkel terecht. Meld dit dan.
  • Ben je slachtoffer van phishing, een nephelpdesk of andere online oplichting. Doe dan (bij voorkeur online) aangifte bij de Politie.

Specifieke doelgroepen

Kinderen, jongeren en hun ouders

Kinderen en jongeren zijn momenteel nog meer online dan voor de coronavirus. Er worden meer online spellen gespeeld en natuurlijk is het onderwijs grotendeels online. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen en jongeren online veilig zijn? En waar vind je leuke lesmodules om samen met je kinderen te doen?

  • HoeZoMediawijs.nl is een jeugdwebsite waarop kinderen zelfstandig aan de slag kunnen met leuk, veilig en slim gebruik van social media.
  • Google heeft samen met verschillende partners (o.a Veiliginternetten.nl en Safer Internet Centre) het programma Internethelden ontwikkeld; leren over online veiligheid en digitaal burgerschap.
  • Online Masters is een gratis online lesprogramma over de digitale wereld, een initiatief van VodafoneZiggo in samenwerking met Netwerk Mediawijsheid en Veiliginternetten.nl

Senioren

Tijdens de coronacrisis is het nog belangrijker om online te kunnen zijn. Voor contact met familie en vrienden, maar ook om boodschappen te bestellen en veilige informatie te vinden. Er zijn verschillende initiatieven die je daarbij helpen:

  • Seniorweb heeft Thuis Online gelanceerd. Hier vind je alle informatie om thuis veilig online te zijn. Maar ook tips om online leuke dingen te doen zoals een virtueel museumbezoek.
  • VodafoneZiggo heeft samen met het Ouderenfonds een telefonische helpdesk voor ouderen opgezet. De helpdesk wordt bemand door vrijwilligers die je kunnen helpen met vragen over het gebruik van je tablet en smartphone.

Voor professionals

MKB

Waar moet je opletten als MKB-er tijdens de coronacrisis. Waar vind je tips en ondersteuning:

  • Thuiswinkel.org informeert je via deze pagina over de impact van corona op de online retail.
  • NL Digital houdt een liveblog bij over corona en de digitale sector, met algemene informatie en maatregelen van de overheid.
  • Het Agentschap Telecom geeft tips over waar je als bedrijf op moet letten nu je medewerkers (en opdrachtnemers)  thuis werken.
  • Ook VodafoneZiggo heeft tips voor werkgevers over thuiswerken
  • Digital Trust Center heeft een aparte pagina over cybercrime tijdens de coronacrisis

Onderwijs

De Nederlandse onderwijssector heeft in de afgelopen weken enorm veel werk verzet. Van kleuter tot groep 8-leerling, van brugger tot examenleerling en het hele MBO, HBO en WO; iedereen volgt zijn onderwijs momenteel online.

Om al deze leerkrachten en docenten te ondersteunen zijn er verschillende lesmethodes en manieren om online les te geven ontwikkeld, gratis beschikbaar gesteld en verbeterd. Google biedt de volgende methoden en adviezen aan:

Tips voor thuiswerken (werknemer en ZZP)

Nu we bijna allemaal thuiswerken is het van belang dat we dat veilig doen. Waar moet je opletten als je thuis werkt, welke regels gelden er en zijn je apparaten wel goed beschermd?

  • De Auroriteit Persoonsgegevens geeft adviezen hoe je ervoor kunt zorgen dat data van klanten, clienten, patienten of collega’s niet in verkeerde handen vallen.
  • VodafoneZiggo geeft tips over veilig thuiswerken.

 

De informatie op deze pagina is afkomstig van