088 - 7867372

Ik ben gehackt

Hacken betekent digitaal inbreken. Dat kan zijn op computers, maar ook in websites, telefoons of (mail)accounts.

Wanneer uw computer, telefoon, mailaccount of ander account is gehackt, dan kan dat nare gevolgen hebben. Oplichters kunnen bijvoorbeeld uit uw naam anderen mailen met een verzoek om geld. Uw werkgever kan worden benaderd om een ‘wijziging’ van uw bankrekeningnummer door te geven. Zo verdwijnt uw inkomen naar criminelen.

Soms merkt u pas na een tijdje dat u bent gehackt. Bijvoorbeeld omdat er aankopen zijn op uw naam en rekening, omdat er uit uw naam berichten worden verstuurd of omdat uw computer opeens erg traag is.

Advies

Heeft u het vermoeden dat u gehackt bent? Als u nog kunt inloggen bij uw account(s), verander dan direct uw wachtwoord. Zorg voor sterke wachtwoorden, bijvoorbeeld met hulp van een wachtwoordmanager. Controleer ook alle instellingen en gegevens. Wordt uw mail automatisch naar iemand anders doorgestuurd, of staat er een ander telefoonnummer in uw webshop-account? Pas het direct aan.

Als inloggen niet meer lukt, breng dan alle betrokken partijen op de hoogte. Dit kunnen al uw mailcontacten zijn, of bijvoorbeeld de webwinkel waar u het account had. Neem contact op met uw provider of maak gebruik van de helpfunctie van uw e-mailservice. Controleer uw computer en/of telefoon op virussen, malware en keyloggers of laat dit door een professional doen.

Twijfelt u of u inderdaad gehackt bent of wilt u persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.

Bent u gehackt en had u een kopie van uw ID-bewijs op het apparaat staan? Doe dan ook melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).