088 - 7867372

Ik ben gebeld door mijn bank

Oplichters doen zich voor als medewerkers van uw bank en bellen u met de mededeling dat uw bankrekening in gevaar is. Doordat zij gebruik maken van de techniek ‘spoofing’ ziet u het nummer van uw bank, terwijl de oplichters in werkelijkheid met een ander nummer bellen. Zo proberen zij uw vertrouwen te winnen, zodat u geld overmaakt of (inlog)gegevens afgeeft.

Dit kunt u direct doen

Hang op en bel zelf uw bank op het bij u bekende nummer. Vraag na of uw bank u inderdaad gebeld heeft.

Deze signalen wijzen op fraude

  • U moet uw geld overboeken naar een zogenaamde ‘veilige rekening’, omdat er sprake zou zijn van een digitale dreiging of fraude.
  • De oplichters vragen u om in te loggen in uw bankomgeving of uw inloggegevens en/of pincode door te geven.
  • In een enkel geval sturen oplichters iemand naar u toe om uw bankpas en/of waardevolle spullen op te halen en ‘veilig te stellen’.

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van bankhelpdeskfraude? Neem dan contact op met de FHD

 

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij bankhelpdeskfraude maken oplichters gebruik van de techniek ‘spoofen’: een manier om een ander telefoonnummer op het scherm te laten zien dan waarmee gebeld wordt. Zo herkent u het telefoonnummer van uw bank, terwijl u in werkelijkheid vanaf een ander nummer gebeld wordt.

Oplichters geven aan dat er sprake is van een digitale dreiging of fraude en dat uw geld veilig gesteld moet worden. Dit kan door uw geld over te maken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, in werkelijkheid een rekeningnummer van de oplichters.

Het komt ook voor dat oplichters om uw inloggegevens of pincode vragen, zodat zij uw geld ‘veilig kunnen stellen’. In een enkel geval vraagt de oplichter u om software te installeren, zodat hij met u mee kan kijken en u kan helpen uw geld veilig te stellen.

Wat deze vorm van oplichting extra gevaarlijk maakt is dat de oplichters soms specifieke gegevens hebben, waarmee ze hun verhaal overtuigender maken. Dit is mogelijk doordat al eerder schadelijke software op uw computer terecht gekomen is, bijvoorbeeld doordat u op een link of bijlage in een valse e-mail heeft geklikt. Ook kunnen sommige gegevens door een datalek in handen van oplichters zijn gekomen. Het komt ook voor dat u een valse e-mail krijgt waarin u gevraagd wordt gegevens in te vullen. Die gegevens gebruiken de oplichters vervolgens om betrouwbaar over te komen.

Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt van bankhelpdeskfraude?

Uw bank zal nooit vragen om inloggegevens of pincodes. Bij verdachte activiteiten zal de bank uw rekening blokkeren, u hoeft nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.

Wanneer u door uw bank gebeld wordt, hang dan op, zoek zelf het nummer van uw bank op en bel dat om na te vragen of de bank inderdaad gebeld heeft. Zoek het telefoonnummer van uw bank niet op via Google, want de kans is aanwezig dat u dan op een vervalste website met onjuiste telefoonnummers terecht komt.

Zoek daarom het telefoonnummer op via uw eigen papieren administratie of via uw online bankierenapp. Op deze pagina van de Fraudehelpdesk vindt u betrouwbare contactgegevens van de grootste banken van Nederland.

Wat als u toch slachtoffer geworden bent van bankhelpdeskfraude?

  • Neem direct contact op met uw bank
  • Doe aangifte bij de politie
  • Meld het bij de Fraudehelpdesk

 

Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van bankhelpdeskfraude? Neem dan contact op met de FHD