Oplichters doen zich voor als medewerkers van de helpdesk van een groot bedrijf. Om u goed te kunnen helpen vragen ze u software te downloaden waarmee ze op afstand problemen met uw computer kunnen oplossen. In werkelijkheid krijgen ze zo toegang tot uw bankomgeving en/of gevoelige informatie.
Dit kunt u direct doen
- Hang direct op wanneer u ongevraagd benaderd wordt door een helpdesk en ga niet in op pop-ups die waarschuwen dat contact met een helpdesk nodig is.
- Download nooit software op verzoek van een onbekende (helpdesk).
- Zoekt u zelf contact met een helpdesk, controleer dan de contactgegevens: oplichters maken namelijk ook gebruik van valse websites waarop ze zich voordoen als de helpdesk van bekende bedrijven.
Deze signalen wijzen op fraude
- U wordt ongevraagd benaderd: medewerkers van een helpdesk bellen nooit uit zichzelf.
- U wordt gevraagd toegang te verlenen tot uw computer door een onbekende (helpdesk).
- U moet geld overmaken of persoonlijke gegevens verstrekken.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van helpdeskfraude? Neem dan contact op met de FHD
Wat is helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is een vorm van cybercriminaliteit. Oplichters proberen met externe software toegang te krijgen tot uw computer om zo bij uw bankomgeving of gevoelige informatie te kunnen. Ze benaderen u telefonisch of b.v. via een pop-up op internet, waarin staat dat u contact moet opnemen met een klantenservice of helpdesk. Ook maken ze gebruik van valse websites, waarop ze zich voordoen als de helpdesk van bekende bedrijven.
De meest bekende vorm van helpdeskfraude is de zogenaamde ‘Microsoftbeller’: een crimineel die zich voordoet als medewerker van Microsoft en die u vertelt dat Microsoft een ernstig probleem op uw computer heeft vastgesteld.
De criminelen vragen u software te downloaden, waarmee ze u op afstand kunnen helpen. In werkelijkheid krijgen ze zo toegang tot uw bankomgeving of gevoelige informatie. Het komt ook voor dat de oplichter u vraagt naar een bepaalde website te gaan, waar u persoonlijke gegevens of financiële informatie moet invullen, zoals creditkaartgegevens.
Hoe voorkomt u helpdeskfraude?
- Hang meteen op wanneer u ongevraagd benaderd wordt door een helpdesk.
- Download nooit software op verzoek van een onbekende (helpdesk).
- Vul nooit persoonlijke of financiële gegevens in op een onbekende website of op verzoek van een onbekende (helpdesk): een betrouwbaar bedrijf zal u nooit vragen dit te doen.
- Zorg dat u de juiste contactgegevens van de voor u belangrijke bedrijven bij de hand hebt, zodat u bij twijfel zelf contact kunt opnemen met een helpdesk.
Wat te doen als het mis gegaan is?
- Wanneer u toch toegang hebt gegeven tot uw computer, verbreek dan de internetverbinding of zet de computer uit.
- Neem direct contact met uw bank en met de politie. Als de politie onderzoek wil doen in uw computer, wacht dan met verdere actie op uw computer totdat de politie geweest is.
- Wijzig wel alvast al uw wachtwoorden vanaf een andere computer. Denk aan de inloggegevens van uw bank en uw e-mailaccount.
- Bewaar alle relevante informatie, zoals telefoonnummers, namen en gespreksopnames.
- Is de politie geweest of komt er niemand kijken? Scan dan uw computer met een goede virusscanner en neem eventueel contact op met een ICT-specialist.
Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van helpdeskfraude? Neem dan contact op met de FHD
Nog meer weten over helpdeskfraude?
Bekijk deze pagina met een samenvatting van bovenstaande tips en een paar handige tools om de betrouwbaarheid van een helpdesk te controleren.