088 - 7867372

Ik heb een bericht van mijn bank ontvangen

Oplichters sturen een mail die van uw bank lijkt te komen. U moet gegevens invullen, anders wordt uw rekening geblokkeerd. Met de link in de mail komt u zogenaamd op de website van uw bank. Als u gegevens hebt ingevuld, wordt u vaak een paar dagen later gebeld door een zogenaamde bankmedewerker. Die zegt dat er verdachte activiteiten zijn gezien op uw bankrekening en dat hij/zij u zal helpen uw geld ‘veilig te stellen’. Op uw scherm ziet u inderdaad het telefoonnummer van uw bank. Oplichters maken hiervoor gebruik van ‘spoofing’, een techniek waarmee een ander nummer in beeld gebracht wordt dan waarmee gebeld wordt.

De oplichter heeft veel vertrouwelijke informatie over u en uw rekening. Daarmee wint hij/zij uw vertrouwen. Maar deze gegevens heeft u eerder zelf ingevuld op de zogenaamde website van de bank. Soms krijgt u direct een telefoontje, zonder dat er eerst een mail is gestuurd. Dan hebben de oplichters uw gegevens waarschijnlijk in handen gekregen via een datalek. De zogenaamde bankmedewerker vraagt u om in te loggen bij uw bankrekening. Daarna moet u uw geld overmaken naar verschillende bankrekeningen. De oplichter noemt deze bankrekeningen vaak ‘veilige rekeningen’ of ‘kluisrekeningen’. In werkelijkheid maakt u geld over naar bankrekeningen van de oplichter, vaak rekeningen in het buitenland.

Advies

  • Uw bank zal u nooit via de mail vragen om gegevens in te vullen. Klik dus ook niet op linkjes in een zogenaamde mail van de bank en vul geen gegevens in.
  • Krijgt u een telefoontje van uw bank? Hang dan op, zoek zelf het nummer van uw bank op en bel de bank op dat nummer. Vraag na of de bank u inderdaad gebeld heeft.
  • Heeft u toch gegevens ingevuld? Neem contact met ons op voor advies.
  • Heeft u geld overgemaakt? Neem direct contact op met uw bank, doe aangifte bij de politie en meld het bij ons.