Oplichters sturen een bericht met link via e-mail, sms of WhatsApp, zogenaamd uit naam van uw bank, de Belastingdienst, Mijn Overheid of een ander bedrijf of organisatie. De inhoud van het bericht is b.v.:
- U moet uw account ‘valideren’.
- U moet uw gegevens controleren (en aanvullen).
- U moet een formulier invullen om een boete of dagvaarding te voorkomen.
- U heeft iets gewonnen en moet uw gegevens invullen om de prijs in ontvangst te kunnen nemen.
Afhankelijk van wat u moest invullen kunnen de oplichters:
- Inloggen op uw bankrekening en zo geld overmaken naar hun eigen rekening.
- Contact met u zoeken als zogenaamde medewerker van uw bank. Doordat ze uw gegevens hebben wekken ze uw vertrouwen en halen ze u over te doen wat zij voorstellen.
- Zich voordoen als u (identiteitsfraude).
Advies
- Heeft u de inloggegevens van uw bankrekening ingevuld? Neem dan direct contact op met uw bank voor advies. Doe dit ook als u iets betaald hebt na het invullen van uw gegevens.
- Heeft u andere gegevens ingevuld? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk voor advies. Dit kan ook als u niets heeft ingevuld, maar toch ongerust bent.
- Wees alert op een telefoontje van uw bank: krijgt u zo’n telefoontje nadat u gegevens heeft ingevuld, hang dan op en bel zelf uw bank om na te vragen of ze u gebeld hebben.