Oplichters bieden in een webshop of op een handelsplaats een product aan. U heeft het product besteld en betaald, maar u ontvangt het niet of u ontvangt iets anders dan wat u besteld heeft.
Als u een product heeft betaald, maar niet ontvangt, kunt u mogelijk aangifte doen bij de politie. Maar of er echt sprake is van fraude, hangt af van wat er precies is gebeurd. Het kan bijvoorbeeld ook gebeuren dat een webshop problemen heeft met de voorraad, waardoor bestellingen niet geleverd worden. De leverancier is zijn verplichtingen niet nagekomen, maar had niet de bedoeling te frauderen. Voor hulp in dergelijke situaties kunt u terecht bij ACM ConsuWijzer.
Advies
- Wanneer u twijfelt over wat er gebeurd is, doe dan een melding bij de Fraudehelpdesk. Onze medewerkers kunnen u adviseren en naar de juiste plek verwijzen.
- Voordat u iets (ver)koopt via een handelsplaats of webwinkel, kunt u hieronder controleren of er bij de politie meldingen over deze (ver)koper zijn gedaan. Het gaat dan om bankrekeningnummers, e-mailadressen, telefoonnummers en internetadressen:
Zijn er meldingen bekend? Doe dan geen zaken met deze partij. Maar let op: geen melding betekent niet dat u geen risico loopt. Mogelijk is de (ver)koper nog niet bekend bij de politie of is het aantal zo laag dat de politie nog geen vermoedens heeft van een strafbaar feit. Blijf dus altijd alert en gebruik uw gezonde verstand. Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
NB: Deze informatie komt rechtstreeks uit de bestanden van de politie. Er worden geen gegevens opgeslagen of verwerkt door de Fraudehelpdesk. Aan deze controlefunctie kunt u geen rechten ontlenen.
Lees hier meer over (veilig) online aankopen doen.