Oplichters blijven proberen bankgegevens van (ver)kopers op Marktplaats te pakken te krijgen. Helaas hebben ze regelmatig beet.
Een gedupeerde stuurde de Fraudehelpdesk een weergave van een WhatsApp-gesprek. Aan het woord zijn de verkoper (gedupeerd) en een oplichter. Het gaat over de verkoop van concertkaartjes. Helaas blijkt de geïnteresseerde koper uit op de bankgegevens van het slachtoffer.
Lees mee
De oplichter benadert de verkoper en doet net alsof hij de tickets wil kopen. Het account op WhatsApp is voorzien van een heldere (waarschijnlijk gestolen) foto. Het lijkt een normaal gesprek, zoals veel mensen dat zullen kennen van handelen op Marktplaats:
Dan begint de koper over een slechte ervaring bij een eerdere aankoop op Marktplaats. Ze doet alsof hij zelf al eens is opgelicht. Dat is een veelgebruikte smoes. Veel verkopers zullen namelijk hun best doen om de koper gerust te stellen. Ze vinden het dan prima om een cent over te maken. Het idee daarachter is dat de ‘koper’ dan op zijn rekening kan zien van wie die cent komt. Dus hij weet dan met wie hij te maken heeft. Wat de verkoper niet doorheeft is dat de oplichter misbruik maakt van zijn behulpzaamheid:
De oplichter stuurt de nietsvermoedende verkoper een linkje dat lijkt op het adres van betaalapp Tikkie. Bij de echte app is de URL Tikkie.me en niet Eventikke.nl/tikkie,me zoals in dit voorbeeld (inmiddels offline). De verkoper denkt via de link eenvoudig een cent te kunnen overmaken. Maar dat mislukt. Dat komt doordat hij op een valse website is beland. Alle bankgegevens die hij invult komen direct bij de oplichter terecht. Die kan vervolgens inloggen op internetbankieren van het slachtoffer. En daar is het de oplichter om te doen.
Het slachtoffer heeft in dit geval veel geluk gehad. Hij had zijn gegevens aan de oplichter verstrekt. Maar zijn bank was de fraude op het spoor en heeft pogingen om geld weg te sluizen kunnen tegenhouden