Een vader dacht zijn zoon te hulp te schieten bij het inlossen van twee betaalachterstanden. Helaas had hij te maken met een oplichter, bleek later. Lees mee hoe de fraudeur te werk ging.
Het gesprek begint als ‘zoon’ Danny zijn vader meldt dat hij een nieuw nummer heeft. Een slimme opmerking, aangezien de man een app krijgt van een onbekend nummer. Toch ziet de man al snel dat zijn zoon op de profielfoto staat. Dus het zal wel kloppen. Al snel vraagt de oplichter om geld:
De oplichter weet dat hij beet heeft. Het slachtoffer heeft kennelijk niet door dat hij met een oplichter te maken heeft en is bereid zijn ‘zoon’ uit de brand te helpen. De oplichter wil nu vlug toeslaan. Daarom herhaalt hij een paar keer dat het geld snel betaald moet worden. Zo kan hij voorkomen dat de vader op een andere manier contact heeft met zijn echte zoon. Om extra druk te leggen op het slachtoffer belt de oplichter nog twee keer via WhatsApp. Waarschijnlijk annuleert hij de oproep voordat zijn doelwit kan opnemen.
De gedupeerde vader krijgt toch een beetje argwaan. Hij vindt het vreemd dat zijn zoon hem zo onder druk zet. Hij doet vervolgens iets heel verstandigs. Hij probeert namelijk op een andere manier te checken of hij wel echt met zijn zoon te maken heeft. Hij stelt voor om even te bellen. Helaas heeft de oplichter daar een antwoord op. Hij moet zogenaamd een vergadering in. En bovendien lukt bellen niet op zijn ‘oude’ telefoon:
Geërgerd gaat de man akkoord. Hij heeft sterk het gevoel dat zijn zoon hem opzadelt met een probleem dat niet van hem is. Hij is ‘pislink’, geeft hij aan:
De man in dit verhaal maakt het geld over naar de oplichter. Gelukkig ontdekt hij na het WhatsApp-gesprek al snel dat hij niet echt met zijn zoon te maken had. Hij neemt snel contact op met de bank en die weet wonderwel de betalingen tegen te houden. Helaas is zo’n uitkomst een uitzondering. De meeste slachtoffers van oplichting zien hun geld niet terug.